Antalet utländska gäster i Sverige har ökat under året som gått och hos Countryside Hotels var det 21 procent fler utländska gäster i somras. Med fler utländska gäster kommer också förändringar på hotellen och Countryside Hotels har nu sammanställt fem sätt som hotellen förändras i takt med allt fler utländska gäster.

”Vi har så klart alltid haft utländska gäster på våra hotell men den här sommaren var det betydligt fler än tidigare och det påverkar hur vi jobbar för att skapa en så bra gästupplevelse som möjligt,” säger Anna Övergaard, marknadsansvarig på Countryside Hotels.
Fem sätt som hotellen förändras av fler utländska gäster
- Engelska blir mer dominant. Även om vissa tyskar, fransmän och spanjorer gärna pratar sitt egna språk även i Sverige, märker hotellen att åtminstone den yngre generationen är allt mer engelskspråkig och många hotell satsar därför nu på information på svenska och engelska.
- Ökad tydlighet i restauranger. Eftersom ”frokost” betyder lunch på danska kan det lätt uppstå förvirring kring serveringstider. Gäster från södra Europa kan också förvånas över att man äter middag så tidigt i Sverige och huruvida man behöver göra bordsreservation. Dessutom upplever många hotell att det är viktigt att kommunicera kring om det är okej att sätta samman egen matsäck från frukostbuffén.
- Fler rekommendationer kring omgivningar. Enligt många hotell är utländska gäster mer intresserade än svenska gäster när det gäller att utforska omgivningarna med närliggande städer och därför har allt fler hotell satt samman ännu mer information kring detta.
- Förstå alkohol och tobak. För en del utländska gäster kan det vara utmanande att förstå svenska serveringsregler för alkohol, att dryck bara får förtäras inom avgränsade områden, vilket fått hotellen att förtydliga, liksom vart man får röka.
- Möjlighet till högre intäkter. Utländska gäster är mer benägna att stanna fler nätter och köper också oftare till tilläggspaket. Det är färre specialkost hos utländska gäster, som samtidigt köper mer dryck till maten och har en högre snittnota i restaurangerna.
”När man skulle tillmötesgå utländska besökare förr i tiden handlade det mycket om typ praktiska saker, som att låna ut adapters, men numera handlar det mer om hur man kan skapa en fantastisk gästupplevelse oavsett gästens ursprung och hantera alla möjliga situationer, som exempelvis den utländska gäst som ville ha sin Kalixlöjrom genomstekt och bad att få den värmd i micron,” säger Anna Övergaard.