Svenskar vill att partners spenderar mindre tid i mobilen – men också gillar ens inlägg

Svenska par postar fler inlägg än någonsin på sociala medier när man reser bort. 46 procent publicerar en eller flera inlägg om dagen under weekendresa och det är framför allt kvinnorna som publicerar. Men var tredje partner tycker att den andre spenderar för mycket tid i mobilen och 9 procent önskar att partnern oftare skulle gilla eller kommentera ens inlägg i sociala medier. Det visar en ny undersökning från Countryside Hotels.

Svenskar vill att partners spenderar mindre tid i mobilen

Den nya undersökningen visar att endast 27 procent av svenska par inte publicerar några uppdateringar på sociala medier från sin weekendresa. 46 procent publicerar en eller flera uppdateringar om dagen från resan. Resultatet visar att det är kvinnor och svenskar i medelåldern som publicerar flest uppdateringar.

”För vissa har resan knappt ens hänt om den inte finns dokumenterat i sociala medier, men för många blir också uppdateringarna ett sorts gemensamt arkiv där man kan gå tillbaka och kolla från resor,” säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels.

Gilla oftare

Men all tid i mobilen är inget som gillas av alla. Var tredje svensk blir irriterad när partnern spenderar mycket tid i mobilen när de har tid tillsammans. En majoritet av svenska par gillar eller kommenterar dock varandras inlägg i sociala medier. 9 procent önskar dock att partnern oftare skulle gilla eller kommentera ens inlägg i sociala medier.

”Vi försöker att erbjuda många möjligheter under en weekend att lägga ifrån sig mobilen och ägna sig åt varandra, men samtidigt ser vi hur sociala medier också kan förgylla våra liv när det används vid rätt tillfällen,” säger Anna Övergaard.

Tallriken i fokus

Det viktigaste för svenska par att lägga upp från helgresan är bilder på omgivningarna, måltider och hotellrummet. Mindre viktigt är det att publicera bilder på aktiviteter eller resan dit eller hem.

”Vi lägger ner stor kraft på att skapa måltider som blir minnesvärda både för magen och för ögat och därför ser vi inte det som något negativt om gästerna vill föreviga den fint upplagda måltiden på sociala medier,” säger Anna Övergaard.

Publicerar inlägg i sociala medier från gemensamma helgresan

  • Kvinnor – 53 procent
  • Män – 16 procent

Så ofta publicerar vi bilder från gemensamma helgresan

  • Flera gånger per dag – 18 procent
  • En gång per dag – 28 procent
  • En gång under helgen – 27 procent
  • Inga uppdateringar – 27 procent

Så ofta blir jag irriterad av att min partner tittar i mobilen på resan

  • Ofta – 5 procent
  • Ibland – 28 procent
  • Aldrig – 67 procent

Undersökningen genomfördes under januari 2022 och besvarades av 731 svenskar som lever i parrelationer.

Liknande inlägg

Vill du veta vad som händer hos oss?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev