Summering årsmöte 2016

Datum: 22-23 maj, 2016
Plats: Krägga Herrgård, Bålsta

Dagen inleddes med en presentationsrunda. De flesta var förstås mest nyfikna på att få veta lite mer om Anna Madsen, som efterträder Bibi Rydbacken som marknads- och verksamhetsansvarig.

Bolagsstämma

Till stämmans ordförande valdes Rolfaxel Nordström, Ängavallen.

Syliva Nylin redogjorde för styrelsens arbete under 2015.

Bibi Rydbacken lade fram verksamhetsrapporten och försäljningsresultatet för 2015 – en ökning av mätbar försäljning med 16% (ca 1,8 MSEK) jmf 2014.

Carina Edin Trojmar lade fram årsredovisningen och revisionsberättelsen som fastställdes av stämman och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Valberedningens ordförande Eric Johansson (Sundbyholms Slott) lade fram förslag till ny styrelse.

Stämman valde Claes Livijn till ny styrelseordförande efter avgående ordförande Sylvia Nylin. Maria Skarve (extern, VisitSweden) och Ann-Charlotte Wahlstedt (Körunda), valdes till nya styrelseledamöter på två år vardera. Countryside Hotels styrelse består nu av: Claes Livijn (extern), Kristina Christoffersson (Nääs Fabriker), Rickard Halleröd (Albert), Matilda Milton (Vadstena Klosterhotel), Ann-Charlotte Wahlstedt (Körunda), Mathias Schneider (Gimo & Söderfors Herrgård) och Maria Skarve (extern).

Valberedningen består av Eric Johansson (Sundbyholms Slott), Victoria Johansson (Bjertorp Slott) och Svante Tengblad (Albert).

Med det avslutades stämman och avgående styrelseordförande Sylvia Nylin och Bibi Rydbacken tackades av.

Sedan tog en intressant och uppskattad vinglasprovning med ”Fredagskocken” Mattias Larsson vid följt av middag.

Under middagen meddelades årets vinnare av Countryside Awards: Fredriksborg Hotell & Restaurang (Årets Stjärnhotell), Söderköpings Brunn (Årets Countryside-hotell) och Villa Sjötorp (Årets Countryside-hotell i White Guide).

Måndagen den 23 maj

Kristina Christofferson presenterade Countryside Hotels nya ramavtal med MiWell – ett företag som hjälper individuella hotell att arbeta med revenue management.
Se presentationen om MiWells tjänster här>>
Tjänstebeskrivning MiWell>>
Priser MiWell>>

Claudia Bucher berättade om Historic Hotels of Europe och vilka möjligheter som finns att marknadsföra sitt hotell internationellt inom ramarna för vårt samarbete.
Se Claudias presentation här>>

Från Maeve Walls och Sharon Power-Cowley från NetAffinity (Irländskt företag som ligger bakom Historic Hotels of Europes nya hemsida), fick vi höra allt om hur man som individuellt hotell kan arbeta för att driva fler direktbokningar till sin anläggning och hur de internationella bokningstrenderna ser ut.
Se NetAffinitys presentation här>>
Ladda ner manual för hur du får ditt hotell bokningsbart genom Historic Hotels of Europe här>>

Efter lunch avslutades mötet med en inspirerande föreläsning av ”Fredagskocken” Mattias Larsson.

Nya styrelseordföranden Claes Livijn summerade och avslutade mötet och deklarerade att han som styrelseordförande kommer att fokusera på att växa med fler medlemshotell, arbeta för ett ännu närmare samarbete med Historic Hotels of Europe samt verka för att fler ägare engagerar sig aktivt i organisationen.

/Vid pennan, Bibi Rydbacken