Summering årsmöte 2018

Datum: 15–16 april, 2018
.
Plats: Körunda Hotell

Dagen inleddes med att Claes hälsade alla välkomna.

Bolagsstämma 15 april

Till stämmans ordförande valdes Rolfaxel Nordström, Ängavallen.

Anna Madsen lade fram verksamhetsrapporten och försäljningsresultatet för 2017 –  en ökning av försäljningsresultat med 11% (ca 1,4 miljoner kr).

Anna Madsen och Carina Edin Trojmar lade fram årsredovisningen och revisionsberättelsen som fastställdes av stämman och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Valberedningens ordförande Eric Johansson (Sundbyholms Slott) lade fram förslag till ny styrelse.

Stämman valde Claes Livijn till styrelseordförande. Countryside Hotels styrelse består nu av: Claes Livijn (extern), Johan Hellström (Hestraviken Hotell & Konferans), Kristina Christoffersson (Nääs Fabriker), Rickard Halleröd (Albert Hotell), Ann-Charlotte Wahlstedt (Körunda Hotell), Mathias Schneider (Gimo & Söderfors Herrgård) och Maria Skarve (extern).
Valberedningen består av Eric Johansson (Sundbyholms Slott), Victoria Johansson (Bjertorp Slott) och Svante Tengblad (Albert Hotell)

Årsmöte summering 2018

Sedan var det dags för ”fredagskocken” Mattias Larsson som stod för kvällens gästspel och temat var ”enkelhet.” Frågan som ställdes var ”vad är hög gastronomisk profil”? Många vill profilera sig med att laga fin mat och hålla en hög gastronomisk nivå. Men vad är en hög nivå? Dyra råvaror, arbetat mat eller vad då? Mattias filosofi är enkelhet men kan det rimma med bra gastronomisk profil?

Jag tror att alla som var där kan hålla med om att det KAN rimma med gastronomi och att kvällens meny var mycket bra.

Detta var menyn som serverades:

CSH ägarmöte 2018

Bakad morot med dillmajonnäs
Rotselleritartar med mandel och ostronskivling samt soyamajonnäs

Friterad Anjoupotatis, dragongravad strömming, bakad rödbeta och
råmarinerad fänkål

Majsanka frånMunka-Ljungby, bröst, lår och fond med kålrotscreme, picklad kålrot, frasig grönkål och grå-ärtskrokett

Chokladterrin med kolacreme, saltigt nötcrisp och ingefärsbakat päron

Årsmöte summering 2018

Måndagen den 16 april

Under den första timmen uppdaterades medlemmarna om vad som händer inom Countryside Hotels och det diskuterades då om CSH ska ha ett europeiskt samarbete eller inte. Claes har fört dialog med Romantik Hotels som ett alternativ i stället för Historic Hotels of Europe.

Ta del av Romantik Hotels affärsmodell här.

Martin Linderot och Patrik Kekäläinen från Shiki berättade om synlighet på nätet, hur viktigt det är att man har en levande hemsida och att rörligt material kommer att bli allt viktigare. Ta del av deras presentation här.

Countryside Hotels har ett ramavtal med dem, vilket er ger ett bättre pris på både hemsida och fotografi.

Mattias Larsson tog sedan över rodret och berättade om samarbetet med CSH, champagnehelgerna och inspirationskvällen.

Därefter fick hotellen ett antal frågor att fundera över och vi diskuterade dem.

Frågorna som ställdes var:

• Varför driver ni er anläggning?
  • Vad har ni för mål? Varför har ni det målet?
  • Driver ni det som ”restaurang” eller ett företag?
  • Har ni en ekonomisk affärsplan?
  • Har ni en tydlig personalfilosofi och finns en plan för utveckling?
  • Vilka har en tydlig gästfilosofi där tänket finns och genomsyras hos de anställda?
  • Nämn en sak som ni är bra på/dåliga på.
  • Gör ni något unikt? Och Vill ni göra något unikt?

Sista frågan var ”Kan ni förklara er anläggning med mellan 3 och 6 ord”?

Här följer några svar:

Ängavallen – kulinariskt och ekologiskt.
Sundbyholms Slott – passion, galenskap och historia.
Toftaholm Herrgård – En historisk plats med fantastiskt läge.
Körunda Hotell – En historisk plats med moderna människor.
Villa Sjötorp – äkta, unikt och hållbart.

Summering årsmöte 2018

Efter lunch tog tre medlemmar över och Pelle Hjortblad, Toftaholm Herrgård, Ellika Mogenfelt, Villa Sjötorp och Mathias Schneider, Gimo Herrgård fick berätta om hur de ser på medlemsskapet med Countryside Hotels.

Ett par tips som gavs:

• Sänkte priset till agenter (CS rate).
  • Var på ”hugget”, med allt som kommer ut från CSH.
  • Printannons i lokaltidningarna gav bra respons.

Därefter summerade styrelseordföranden Claes Livijn upp dagen och avslutade mötet med ett ”högt och lågt” forum där alla deltagare fick tala fritt.

Vi ses 2019!
/Vid pennan, Anna Madsen